De laatste dagen...

26 oktober 2016 - Windhoek, Namibië

We laten Etosha achter ons en beseffen dat onze laatste dagen van de reis echt zijn aangebroken. Deze gedachte bannen we nog maar even uit…we willen nog niet naar huis. Via het toeristenstadje Outjo, waar we eindelijk weer een normale lunch hebben, rijden we naar ons guesthouse in Otjiwarongo. Hadassa guesthouse wordt gerund door een Frans echtpaar. Het is heerlijk om na het stoffige Etosha in deze kleine oase met zwembad aan te komen en weer even orde op zaken te stellen. Koffer herindelen, uitgebreid douchen en alles opladen. De eigenaar Pascal blijkt iets aan zijn nek te hebben waardoor hij niet meer voor ons kan koken. Hebben eigenlijk ook geen zin om weer naar een restaurant te gaan dus bestellen een pizza.

De volgende dag checken we vroeg uit voor onze laatste rit naar Windhoek. De vorige keer reden we naar Windhoek via het plaatsje Okahandja waar een groot winkelcentrum zit en waar we zo waar beide een shirt hadden gescoord. Ja, de Namibische mode was nog niet zo gek. Dit moeten we er dus inhouden dus wederom gestopt bij het winkelcentrum en ja hoor weer kleding kunnen scoren voor weinig haha! Door naar Windhoek voor een lunch en de laatste souvenirs. Bij de Spar blijken ze verse broodjes en president brie te hebben. Wat een welkome verrassing na weken warm te hebben gegeten in de middag. Vanaf Windhoek is het nog zo’n 45 minuten rijden naar ons laatste verblijf, N/a’ankusê Wildlife Sanctuary. Dit is opgericht door Marlice van Vuuren en haar man Rudie in 2006 met als doel dat de lokale mensen en de wilde dieren kunnen samenleven. Veel wilde dieren worden slachtoffer van de lokale boeren die ze afmaken om hun vee te beschermen. Marlice heeft een aantal van zulke dieren gered en sommige geprobeerd weer uit te zetten in het wild. Voor een aantal is dit gelukt maar voor bijvoorbeeld de Caracal Medusa die hier verblijft was dit niet meer haalbaar. Hij was te gewend geraakt aan mensen en kwam na 3 keer uitzetten steeds weer terug. Marlice besloot dat hij bij hun mag blijven en met Medusa kun je nu in de ochtend een wandeling maken waarbij je ook echt ziet dat de caracal ervan geniet. Aanraken mag alleen als zij naar je toe komt en kopjes gaat geven. Wij hebben dit gedaan en vonden het geweldig. In de natuur wandelen met zo’n bijzonder mooi dier die ook nog ging jagen op een steenbok was erg speciaal om mee te maken. De gids die ook Jan heet vertelde dat Medusa zijn lievelingsdier was. Aan het einde van de wandeling brachten we haar terug naar haar verblijf wat zeer groot was.

We kregen hier een 6-persoonsvilla die zeer privé gelegen is in het reservaat met een mini waterhole voor de deur waar we eigenlijk direct veel wild zagen. Er kwamen wrattenzwijnen, waterbokken, springbokken, jackal en een mooie roofvogel drinken. De villa is echt zo groot en luxe (zie foto’s) dat we beide even flabbergasted zijn. Wat een fantastisch einde is dit! De lodge is ook zeer mooi en verzorgd. Er lopen veel bavianen bij de lodge die veelal ook zeer brutaal naar binnen komen en eten stelen van de tafels. Ze hebben er behoorlijk wat mee te stellen. Bij het zwembad lopen dassies en wrattenzwijnen dus het is één beestenboel. De maaltijden zijn subliem en de wijn top. Genieten met een grote “G” is het hier. Als we na een goede nacht op onze veranda met een kop koffie de zon als een rode bal zien opkomen met een groep zebra’s met jong bij de waterhole beseffen we weer wat een cadeautje Afrika toch altijd weer is. Geen dag is hier hetzelfde. We gaan misschien weer weg maar weten nu al we komen zeker weer terug en dan met Dirk en Sukeinah, want het was misschien uitstel maar zeker geen afstel.

De villa mogen we vandaag lekker lang aanhouden tot vertrek naar de luchthaven. Onze vlucht naar Johannesburg vertrekt op tijd. Op Johannesburg is het een kleine 6 uur wachten maar die vliegen eigenlijk zo voorbij. De vlucht met KLM naar huis is weer uitstekend. Op Schiphol krijgen we een temperatuur shock. Van 40 graden naar 8 graden is nogal wat. Snel via de Toon app onze verwarming aanzetten brrr. We zijn weer in Nederland!

Bedankt allemaal voor het volgen van ons reisblog. Hadden niet verwacht dat ons blog zo goed gevolgd zou worden. Erg leuk om zo contact te hebben met het thuisfront. Tot de volgende reis....

Liefs,

Puck en Jan

1. Wendy:
    26 oktober 2016
    Wat een mooi verhaal als afsluiting op jullie reis! Welkom thuis! XX
  2. Saskia:
    26 oktober 2016
    A jammer laatste verhaal! Leuk om jullie gevolgd te hebben op jullie avonturen. Welkom thuis en tot snel! Xx
  3. Betty:
    26 oktober 2016
    Mooi verhaal ter afsluiting blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Heb erg genoten van de verhalen en foto s. Grtj
  4. Sukeinah:
    26 oktober 2016
    Hallo luitjes, wat een mooie afsluiting van jullie reis. Onze reis met jullie is zeker geen afstel, zodra het kan gaan we weer plannen.
  5. Dini:
    26 oktober 2016
    Deze verhalen zijn zo mooi, die moet je bundelen. Fijn dat jullie er weer zijn. X
  6. Marloes:
    31 oktober 2016
    Wauw! Een geweldige reis hebben jullie gemaakt. En wat hebben jullie veel gezien. De kill van het luipaard en de prachtige plaatjes bij de waterhole in Etosha zijn om jaloers op te worden!! Ik vond het superleuk om jullie avonturen + mooie foto's te volgen. Een goed opwarmertje voor mijn reis naar Afrika :-)