Van jungle tot aan strand!

20 mei 2015 - Amsterdam, Nederland

Dag 6 – 16 mei: Rincon de la Vieja

Vandaag verlaten we La Fortuna en zetten we koers richting Rincon de la Vieja. De vulkaan van Arenal is nog steeds gehuld in een dikke mistlaag dus ook vandaag zullen we deze helaas niet meer gaan zien. We zullen het met plaatjes van internet en uit de brochures moeten doen. Om 5 uur vanmorgen hebben Diana en ik nog wel heel even een glimp van de vulkaan mogen opvangen echter toen we een uur later een foto wilde maken was deze dus weer weg, niks aan te doen. Onderweg naar Rincon de la Vieja stoppen we bij een koffietentje met een mooi uitzicht en overheerlijke zelf gebakken chocolade koeken. Diana en ik besluiten er één te delen, braaf hè J. Aangekomen bij onze lodge in Rincon de la Vieja nuttigen we een lunch die allesbehalve smakelijk is. Het personeel verontschuldigd zich en besluiten dat we niet hoeven af te rekenen. Een deel van de groep gaat raften. Dit spreekt me niet zo aan en ik besluit met Ida over het terrein te gaan wandelen. Het zwembad ziet er ook erg uitnodigend uit. Lekker zo’n middagje vrij. Rond 17.00 uur doen we nog een wandeling met de groep met aansluitend een dinerbuffet en dan hou ik het voor gezien. De moeheid slaat vandaag toe dus vroeg naar bed. Er zijn al 3 zieken in de groep en ik wil niet graag de 4e worden dus rust nemen. Morgen staat er weer veel op het programma.

Dag 7 -17 mei: To the Beach!

Mijn ogen gaan hier standaard 3 kwartier voor de wekker open en ook meerdere malen ’s nachts lig ik wakker. Het is een nare bijkomstigheid van een jetlag die maar voortduurt. Buiten hoor je continue een serenade van geluiden van de jungle. Cycades, diverse vogels en kikkers zingen door elkaar.  Na een paar dagen begin je er aan gewend te raken (als je bijna naar huis gaat J).  Vannacht waren het niet alleen de geluiden uit de jungle die me wakker hielden. Mijn roomy Diana is behoorlijk ziek geworden en moest constant naar de toilet. Ik heb echt met haar te doen. Een 3 uur durende hikingtocht staat op het programma maar Diana kan niet mee, ze is te ziek. Gelukkig kan ze tot na de toch in de lodge en kamer blijven, zodat ze wat kan rusten. Ik regel een ontbijtje, water en ORS voor haar en stel Liesbeth op de hoogte. De hikingtocht gaat door het nationaal park bij Rincon de la Vieja en het is weer een en al klim- en klauterwerk over rotsen en enorme boomstronken. De natuur is wederom prachtig hier. De modderpoelen die nog zeer actief zijn door de vulkaan borrelen er op los en af en toe komt een wal van rotte eieren je tegemoet, bah. We zien weer een stel slingerapen en diverse mooie vogels. Ook de Toekan zien we vliegen en een boel bijzondere insecten. Moe, bezweet maar voldaan komen we na 3 uur weer terug bij de bus en gaan we terug naar de lodge om Diana op de halen. Even gauw in de toilet wat schoons aantrekken en weer verder. Daar het al wat later is dan gepland lunchen we maar direct in Liberia bij de Subway jammie en weet ik daar bij een schoenenwinkel nog een paar Ipanema slippers te scoren die ik in Nederland al gezien had maar hier stukken voordeliger zijn. Het is na de lunch een paar uur rijden naar het strand van Samara. Heerlijk naar the beach. Als we Samara inrijden snap ik gelijk waarom FOX dit aanbiedt en klanten dit zo leuk vinden. Het is een beetje een klein hippiedorp met veel laagbouw en alles doet gemoedelijk en kneuterig aan. Hotel Belvedere waar we verblijven ligt dichtbij het strand en het centrum, ideaal.  Koffers dumpen en op naar het strand. Het strand is hier niet spierwit zoals velen verwachten maar tegen zwart aan. Dit komt omdat Costa Rica vulkanisch is. Verder is het niet massaal en staan er geen rijen ligbedjes en parasols. Er zitten veel locals en de paar strandtentjes die er zijn hebben wat stoelen en bedjes staan. Met de groep ploffen we ergens neer en we genieten van een paar Corona’s en een fantastisch uitzicht. Er rennen honden en paarden over het strand en er zitten veel locals, bijzonder. Liesbeth onze Reisleidster verteld dat we vanavond bij Gusto Beach gaan eten omdat er live muziek is. Hier kunnen we ’s avonds voor het eerst een pizza bestellen. Ook is er een FOX groep aanwezig en wij vragen een aantal klanten of de reis bevalt en ook hun zijn allen enthousiast. Maaike een meisje uit onze groep is tevens zangeres en Liesbeth vraagt de band of zij een stukje mag zingen. Ze zingt prachtig en het hele restaurant geeft haar een staande ovatie. Wat een mooie afsluiting van deze avond.

Dag 8 – 18 mei: Terug naar de stad, terug naar San José

We slapen uit vandaag en vertrekken om 9 uur na het beste ontbijt van de hele week. In Samara bezoeken we nog Hotel Giada waar de groepen van FOX verblijven en ook bezoeken we een hotel in Carillo, een tropisch rustig plaatsje verderop. Het is 4 uur rijden richting San José. Uiteraard wordt er onderweg weer geluncht bij de Subway en daar spotten we ook grote rode Ara’s (zie foto’s). Dan in één stuk door naar San José. Daar bezoeken we ons agentschap Ecole Travel en doen we een stadstour te voet met Liesbeth. San José wordt meestal overgeslagen en er wordt gezegd dat het niet de moeite waard is echter heeft het best een aantal bezienswaardigheden die aan te raden zijn als het nationaal theater, de kerk, het goud museum, het jade museum en een grote winkelstraat. We voelen ons er totaal niet onveilig. Bij de supermarkt slaan we wat lekkere dingen in voor tijdens de terugvlucht. En dan is het zover, het afscheidsdiner. Bij het diner houdt Diana een speech en bedankt Liesbeth voor al haar kennis en goede zorgen. We geven Liesbeth haar cadeau en fooi en ook zei geeft een speech met anekdotes over onze groep. Haar partner met wie zei in Costa Rica woont schuift ook nog even aan omdat zij morgen zelf naar Nederland vliegt om haar oma van 95 jaar te bezoeken voor het te laat is. De reis is nu al ten einde maar wat een hoop meegemaakt en wat een bijzondere en mooie bestemming. Het is wel alleen maar natuur hier dus als je van cultuur houdt dan niet naar Costa Rica gaan. Zeker wel een bestemming ook voor Jan en mij samen maar onze bucket list is nog zo lang dat we dit maar even op de lange termijn schuiven! Ik heb in ieder geval een goed beeld gekregen van dit land en het heef t me verbaasd hoe goed alles hier georganiseerd is. Scholing, zorg en huisvoorziening wordt allemaal door de staat geregeld. Ze hebben geen leger maar goede banden met de VS die hun zal helpen in geval van nood. Het eten is er heerlijk, de wegen goed en het belangrijkste van alles is dat het land duurzaam is tot in de kleinste details. Ze houden het massa toerisme op afstand (lees Chinezen en Japanners) om ervoor te zorgen dat de natuur behouden blijft. De bijnaam van Costa Rica is dan ook niet voor niets Pura Vida!!

De terugvlucht naar huis is lang, heel lang. Om 4 uur ’s nachts worden we al opgehaald voor onze transfer naar de luchthaven. Na het betalen van de vertrekbelasting mogen we boarden en vliegen we de eerste 4 uur richting Houston. Hier is het 5,5 uur wachten tot de vlucht naar huis. Een aantal van ons hebben geen zin om op de luchthaven te hangen dus we besluiten om eraf te gaan en naar de Deerbrook mall op 8km van de luchthaven te gaan. Ik hoorde dat er een Abercrombie zat en daar kan ik Jan heel happy mee maken dus hier een shirt gescoord. Nog even gauw naar de Mac Donalds (zalig die friet) en terug naar de luchthaven waar we weer ruim op tijd zijn. Het laatste stuk vliegen verloopt onrustig en turbulent, niet fijn met vliegangst. Als we dan woensdagmorgen een uur eerder dan gepland aan de grond staan zijn we opgelucht. Vermoeid maar voldaan nemen we afscheid van de groep en staan tot mijn grote verrassing Jan en Bikkel me op te wachten superleuk. Op naar het volgende avontuur. Leuk dat jullie me weer volgden allemaal….

1. Wendy:
    22 mei 2015
    Zo te lezen een geweldige tijd gehad, ben heel benieuwd naar alle foto's! Welkom thuis! X
  2. Betty:
    22 mei 2015
    Het was weer n prachtig verslag met veel plezier
    gelezen en mooie foto s. Ook weer fijn om veilig thuis te komen
  3. Betty Griffioen:
    22 mei 2015
    Het is genieten, die reisverhalen van jou, inmiddels ben je weer
    veilig thuis, bedankt voor het fijne leesplezier
  4. Dini:
    22 mei 2015
    Ik ben t helemaal met tante Betty eens, genieten.
  5. Ans:
    23 mei 2015
    Puck bedankt voor het mooie verhaal en foto,s , gelijk toen jij daar zat kwam de autokampioen binnen en ja ,je weet het al een reis beschrijving van costa rica van Fox toeval??? bestaat toch niet.
    En wat lief dat jan en Bikkel je op stonden te wachten bij thuiskomst.
    Op naar de volgende reis met een mooi boek,ik geniet nu al!!!!!!