De start van een mooie reis

30 september 2016 - Maun, Botswana

Waar zullen we beginnen….

Doordat we gestart zijn met een paar lange reisdagen zijn we volledig de tel kwijt en lijkt het alsof we al lang weg zijn echter is het pas 4 dagen.

We vertrokken dinsdag 27 september met KLM richting Johannesburg wat een zeer comfortabele vlucht was. Ruime stoelen, goede service, best lekker eten en eerder dan gepland aangekomen op Johannesburg. Daar ging alles wederom op rolletjes. Binnen 45 minuten waren we door de douane, hadden we onze bagage en stonden we te wachten op de transfer naar ons airport hotel bij de luchthaven van Johannesburg. Binnen 10 minuten waren we in het Premier OR Tambo hotel en hadden we al de sleutel van de kamer. De kamer leek wel een balzaal zo groot. Heerlijke boxspring bedden riepen al onze naam. We waren dan ook zo vertrokken.

De volgende morgen vroeg op en naar het uitgebreide ontbijtbuffet. Wat moeten we nou toch kiezen…zucht…één van de vele dilemma's op reis! Na het ontbijt snel weer met de transfer naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Windhoek. Gelukkig namen we toch maar een transfer eerder, want op Johannesburg kostte het allemaal meer tijd dan gedacht. De vlucht verliep weer voorspoedig en op tijd kwamen we aan op Windhoek. Snel naar de auto verhuurmaatschappij om onze bolide op te halen. We kregen een vuurrode Dodge, echt een mega bak. We wilden een witte en een afgesloten kofferruimte maar we moesten het hiermee doen. Dat is een beetje balen, want bagage wil je niet in het zicht hebben liggen. De auto is verder van alle gemakken voorzien en heeft comfortabele leren stoelen. We pinnen wat geld en off we go. Die Jan laat zich niet gek maken en draait met gemak dit bakbeest     de snelweg op. Links rijden is hij dus zeker niet verleerd. Rotondes zijn effe lastig maar verder appeltje eitje. De rit naar Gobabis duurt ca. 2 uur. We hebben daar een huisje geboekt bij de West Nest Lodge. Er zat al veel vol dus kwamen we bij deze lodge uit. Vanaf de weg was het nog dik 7 km rijden over een zandweg naar de lodge. Het is prachtig gelegen en heeft veel dieren, helaas ook in kooien. De kamer (zie foto's) lijkt op het eerste gezicht erg leuk maar door het rieten dak (waar ik een fobie voor heb, vraag maar aan m'n moeder) liggen er veel beestjes op het bed en lopen er ook nog spinnen, ieks! Hier ga ik dus echt niet in liggen hè dat wordt geen oog dicht doen. Met Jan kom ik tot de conclusie dat ik maar beter een nachtje in de auto kan gaan slapen en ja hoor dat heb ik dan ook gedaan. Na het diner met mn zaklamp en overlevingspakket hup de auto in voor een nachtje onder de sterren. Goed geslapen al ging het alarm van de auto 2 x af in het midden van de nacht en zaten waarschijnlijk de hele lodge inclusief alle dieren rechtop in hun bed haha.

Donderdag weer vroeg uit de veren en na een evergreen ontbijt omdat er verder niks was, weer op weg voor een lange helse rit naar Maun. Deze rit duurde wel 7 uur en we moesten ook nog de grens over van Namibië naar Botswana. Dit ging niet heel gemakkelijk en onaardig dat ze waren. Uiteindelijk na vele formulieren en stempels mochten we het lang verwachte Botswana in. Na nog geen paar kilmeter gereden te hebben worden we aan de kant gehaald door de politie, geflitst! Serieus op deze weg? Of we even op de flitscamera kwamen kijken want we reden toch echt 90 i.p.v. 80 km dus 10 km te hard, boete 300 pula oftewel 25 euro, OMG. Na veel discussie en na overleg met andere voorbijgangers maar betaald, er zat niks anders op. Kon gewoon met VISA overigens via een mobiel apparaatje, *TIA (*This Is Africa). Een half uurtje mopperen verder genoten we gelukkig weer van de omgeving en het feit dat we toch echt in Afrika zijn. De politie krijgt ons vanaf nu niet meer klein, want we remmen nu al ruim voor het snelheidsbord af. Om 16.00 uur komen we eindelijk gaar aan in het Sedia hotel in Maun. Had zo'n andere voorstelling van dit stadje dan de werkelijkheid is. Het hotel is prima en heeft een lekker zwembad met gezellige bar. Het is hier een nationale feestdag dus iedereen is in een feeststemming. Ze vieren de onafhankelijkheid. We snakken naar een pizza en gaan die eten bij de Sports Bar. Om 21.00 uur liggen we compleet uitgeteld op bed. Lange avonden maak je hier niet daar de wekken toch weer iedere dag rond 5.30 uur gaat.

Het is vandaag vrijdag en onze vrije relaxdag in Maun voor we morgen voor 5 dagen op kampeersafari gaan. Om 7.15 uur moeten we ons melden op de luchthaven van Maun voor een rondvlucht over de Okavango Delta, één van de hoogtepunten van Botswana. Ik wilde eigenlijk Jan alleen laten gaan vanwege mijn enorme vliegangst maar omdat het een once-in-a-lifetime ervaring is (toch Wen?) en Jan liever niet alleen wilde zei ik in het kantoortje van Mackair, ok ik doe het. Jan flabbergasted uiteraard maar blij as een kind. Ik met knikkende knietjes richting luchthaven, Jan vol van goede spanning. Toen ik oog in oog stond met het ieniemienie Cessna vliegtuigje waar max 5 pers. in passen dacht ik wat in godsnaam doe ik mezelf aan. We kregen een korte instructie van Evan onze piloot en die zei dat het allemaal goed zou komen. Daar zaten we dan. De motor begint te ronken en hup daar gaan we racend over die landingsbaan. Het opstijgen gaat redelijk totdat de turbulentie de overhand neemt en ik een paniekaanval krijg. Niemand merkt het en ik tel paar keer tot 10 en weet mezelf te kalmeren. Dan op de een of andere manier wordt ik heel relaxt en geniet ik samen met Jan van deze onwerkelijk mooie omgeving. Hoe mooi is dit, heb er geen woorden voor. We zien ook zoveel dieren: zebra, buffel, kuddes olifanten, nijlaarden, impala's, een krokodil, giraffe en zelfs hyena's. WOW! Het is ook zo anders om deze dieren vanuit de lucht te zien. Het vliegtuigje draait telkens naar een kant waar we dieren kunnen zien. De Delta is vrij droog en schreeuwt om regen dat tegen november met smart verwacht wordt. Na een perfecte landing kijken Jan en ik elkaar aan, we did it :-), weer een bucket list voltooid. Euforisch vertrekken we richting het hotel voor een dagje bij het zwembad. Nagenieten doen we hier onder het genot van een koud biertje.

1. Chantal:
    30 september 2016
    Wow, heerlijk om te lezen! Geniet!
  2. Sukeinah:
    30 september 2016
    Wat geweldig om jullie verhaal te lezen. Wat hebben jullie al veel beleeft ik kreeg een brok in mijn keel van geluk dat jullie de delta vlucht gemaakt hebben. Wat een leuke foto's, je hebt weer een touraco weten te fotograferen . Veel plezier nog.
  3. Wendy:
    30 september 2016
    Zeker weten! :-) Wat leuk om jullie avonturen weer te lezen, verheug me al op het nieuwe verhaal!! Mooie pica's ook! Heel veel plezier!! X
  4. Wendy:
    30 september 2016
    Zeker weten! :-) Superleuk om jullie avonturen te lezen en mooie pica's ook! Geniet lekker en ik verheug me nu al op jullie nieuwe verhalen! Xx
  5. Betty Griffioen:
    30 september 2016
    Indrukwekkend, wat prachtig allemaal en neem dat snoezige kindje maar mee hoor
  6. Janet:
    30 september 2016
    Fijn dat ik weer een Afrika reis op afstand en gratis mee kan maken. Prachtig!! en dit pas het eerste verhaal. Spinnen heb je in Maarssen ook altijd als eerste toch?
    Het vliegtuigje.......ik weet niet of ik het gedaan zou hebben. brr. Stoer hoor. Lekker genieten.
  7. Betty:
    1 oktober 2016
    Leuk verhaal ook van die beestjes weet er alles van brrr mooie foto s
  8. Ans Blom:
    1 oktober 2016
    Weer geweldig verhaal en wat een mooie belevenissen dat vliegtuigje ook voelde de spanning goed hoor Puck een overwinning.
    Dit kan niemand meer van je afnemen dat uitzicht vanuit dat vliegtuig prachtig
    Blijf genieten en natuurlijk schrijven dan genieten wij met jullie mee.
  9. Petra:
    1 oktober 2016
    Wat geweldig stoer dat je in dat vliegtuig bent gestapt, wat een traktatie voor jezelf is dat ook. Zoveel meer te zien vanuit de lucht. Heerlijk meegenieten vanaf de bank weer XXX
  10. Daniëlle:
    3 oktober 2016
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Leuk verhaal en mooie foto's. En wat een prestatie, Puck! Dat noem ik nog eens je angsten overwinnen. Powerrr woman! :-) Heel veel plezier samen. Dikke knuffel X
  11. Nancy:
    4 oktober 2016
    Wat is het toch genieten daar hè.
    Leuk de verhalen en de foto's.
    Lekker genieten saampies.
  12. Dirk:
    15 oktober 2016
    Luitjes , geweldig dat jullie de vlucht gemaakt hebben . wat zal dat mooi zijn al die beesten vanuit de lucht ,maar dit is alvast een geweldig begin