Vulkanen, hiken en dieren spotten!

16 mei 2015 - Rincon De La Vieja, Costa Rica

Dag 4 – 14 mei: La Fortuna, de plek van de Arenal vulkaan!

Het is uitslapen vandaag, want we vertrekken pas om 9 uur vanuit Tortuguero op weg naar onze volgende bestemming La Fortuna. Om weer bij de bus te komen hebben we eerst weer de boottocht (transfer) van ca. 1,5 uur. Onderweg spotten we eindelijk een toekan, prachtig is deze met een gekleurde snavel. Van de boot gaan we over naar de bus voor een wat langere rit om bij La Fortuna ontzettend groen. We maken onderweg een stop in Sarapiqui bij de Sarapiquis Lodge waar onze klanten tijdens de groepsreis ook verblijven. Het is een ruim opgezette lodge met een mooie tuin en infinity pool. In het dak van de receptie hangen een stuk of 10 kleine vleermuisjes aan het plafond te wachten tot de avond invalt. We rijden door en maken een uur later nog een stop bij een brug waar tientallen grote leguanen in de bomen liggen. Ze klimmen met hun nagels in de bomen om vervolgens op de takken te gaan liggen om op te warmen, omdat het koudbloedige dieren zijn. Het is een grappig gezicht. Fotogeniek zijn ze ook (zie de foto’s). Eenmaal aangekomen is er in La Fortuna eindelijk gelegenheid om te pinnen, want dat is hier niet zo eenvoudig. Iedere bank hier pakt een andere bankpas vanuit Nederland dus bij de ene kun je terecht met ING, bij de andere weer met Rabo etc . De BAC bank is eigenlijk de enige bank hier die alle passen accepteert en dit is de bank waar we vandaag massaal geld opnemen. We kiezen allen voor Dollars, want die wordt in Costa Rica overal geaccepteerd. De Colon, wat de munteenheid van Costa Rica is, is verkrijgbaar in briefjes beginnend bij 1000 Colon. De koers van de Colon wisselt zeer sterk en dat is lastig omrekenen vandaar dat de meesten de voorkeur geven aan de Dollar. Naast pinnen doen we wat boodschappen voor de avond borrel daar we in ons verblijf geen bar hebben om wat te drinken. De Chileense Chardonnay wordt dan ook rijkelijk ingeslagen J. Ons verblijf, Hotel Arenal Montechiari ligt op loopafstand van het centrum en biedt normaliter uitzicht op de Arenal vulkaan echter is deze vandaag in de dikke bewolking niet te zien. Het hotel is in bungalow stijl opgezet en de kamers hebben een gezellige overdekte veranda waar je heerlijk kunt zitten na een dag reizen. De kamers zijn tevens ruim, schoon en van alle gemakken voorzien zoals een koelkast en een föhn. Liesbeth stelt voor om ’s avonds te gaan dineren bij El Nuevo Rancho. Dit is een goed restaurant in La Fortuna met een zeer uitgebreide kaart. De biefstuk raadt zij met name aan en bij het nemen van de eerste hap weten we waarom. De biefstuk is mega groot en om te zuigen zo mals. Al het vlees wat hier in Costa Rica geserveerd wordt is puur en eerlijk vlees en dat proef je. We sluiten de avond gezamenlijk af met een borrel op de veranda van onze kamer. Morgen weer een nieuwe dag…

Dag 5 – 15 mei: Hiken en een Hangbruggenwandeling door Arenal Park

Iedere dag beginnen we hier  vroeg maar ze eindigen ook redelijk vroeg.  De mensen in Costa Rica leven nu eenmaal anders door vooral het warme klimaat. We raken er in ieder geval al aardig aan gewend. Vandaag staat één van mijn favoriete activiteiten op het programma namelijk hiken.  Het Arenal park wat gelegen is rondom de vulkaan is hiervoor de plek bij uitstek en de wandelschoenen kunnen uit de koffer gehaald worden. Liesbeth onze FOX reisleidster zal de tocht ook begeleiden. Ze verteld dat haar partner meerdaagse trekkings verzorgd voor toeristen en dan overnacht je ook bij de indianen (super gaaf).  De tocht duurt ca. 2,5 uur en het is omhoog en naar beneden en klimmen en klauteren over rotsen. Ook passeren we diverse lange hangbruggen waar we al wiebelend overheen lopen. Ondanks mijn hoogtevrees gaat dit goed. We zien onderweg allerlei kleine dieren, prachtige bomen en planten en een aantal spelende neusberen wow! Ik ben helemaal in mijn element hier. Vanaf diverse platforms hebben we mooie vergezichten over het alsmaar groene landschap. Aan het einde van de tocht druipt het zweet van ons lijf en voelen we onze kuiten aardig. Tijd voor lunch. Een paar van de groep besluiten een canopy tour te gaan doen. Dit is met een zipline van boom naar boom slingeren op enorme hoogte. Dit is dus niks voor mij dus ik sluit me aan bij het groepje dat even gaat winkelen in La Fortuna en waar we ook even gezamenlijk gaan lunchen. Een heerlijke panini en een fruit shake worden me een uur later voorgeschoteld. Het eten is echt top hier in Costa Rica. Hierna hebben we even wat vrije tijd tot aan de presentatie van mijn collega Diana over FOX en het diner. De presentatie wordt gegeven in hotel wat we gebruiken voor onze individuele klant. Bij dit hotel hebben ze hot springs, thermale baden opgewarmd door de vulkaan.  Voor $10 mogen we na de presentatie gebruik maken van deze heerlijke baden. Het is super warm en je wordt er echt helemaal ontspannen van. Het is tevens happy hour dus met een daiquiri mango cocktail is het extra genieten. Het diner ‘savonds nuttigen we bij Don Rufino in het stadje. Heerlijke pinot grigio wijn met een verse pasta, jammie. Nog even een afzakkertje op onze veranda en weer een geweldige dag is ten einde.